dinsdag 16 juni 2015

Nederlands met een Hongaars tintje


Het semester is al voorbij, maar er ontbreekt nog iets: een gesprek met de studentassistent die half jaar bij onze vakgroep heeft doorgebracht. Zij is een stralende persoonlijkheid die altijd glimlacht, maar er is nog iets anders dat jullie misschien nog niet kennen. Interview met Flóri Hofman.



Zou je even een paar algemene dingen over jezelf kunnen vertellen?
Ik ben een Nederlandse student in Leiden waar ik Geschiedenis studeer. Ik ben in mijn vierde jaar en ben aan het einde van mijn Erasmus in Boedapest.


Waar kom je oorspronkelijk vandaan?
Ik ben geboren in Rotterdam en daarna naar het Zuiden verhuisd, naar Brabant, naar een heel klein dorp. Toen ik achtien was, ging ik meteen op kamers in Leiden.


Er is ook een Hongaars tintje in je leven. Wat zou je erover kunnen vertellen?
Mijn moeder is Hongaars, dus ik ben half Nederlands, half Hongaars, maar ik moet zeggen dat ik me intern meer Nederlands voel. Het is echt verschrikkelijk jammer dat ik geen Hongaars spreek. Ik heb vroeger tot mijn vierde gesproken, maar daarna ben ik het volledig vergeten. Toen ging ik naar de basisschool en omdat mijn moeder goed Nederlands kon, was het langzamerhand ingeslopen dat wij alleen maar Nederlands praatten. Ik probeer de taal nu opnieuw te leren, maar het is heel moeilijk.


Heb je een taalcursus Hongaars gevolgd hier?
Ja, ik heb het wel tijdens een zomercursus. De basics heb ik wel, maar veel verder komt het niet helaas, wat ik heel jammer vind. Ik heb passieve kennis van het Hongaars. Ik kan een beetje lezen en redelijk goed begrijpen wat mij verteld wordt. Ik kom ieder jaar in de zomer naar Hongarije, omdat iedereen van de familie hier woont, alleen mijn moeder en ik leven in Nederland. Mijn moeder praat meestal in het Hongaars tegen mij en ik in het Nederlands terug, maar soms probeer ik wel in het Hongaars te antwoorden. De reden dat ik naar Boedapest gekomen ben, is precies om mijn Hongaars te verbeteren en om hier te wonen.


Hoe heb je het beleven?
Het was echt fantastisch. Ik heb minder Hongaren ontmoet dan ik had gehoopt, maar daar was mijn studentassistenschap denk ik goed voor, omdat het heel leuk was om te zien hoe de Hongaarse studenten Nederlands leren. Ik weet van mezelf hoe moeilijk het is om een andere taal te leren en ik heb alleen maar respect voor jullie. Ik heb een fantastische indruk van dit land. Ik zal deze tijd nooit vergeten en de stad is fantastisch. Ik kijk er niet naar uit om terug te gaan naar Nederland. Het Nederlands studentenleven is saaier dan hier. In Amsterdam misschien niet, maar in Leiden wel.


Waarom studeer je geschiedenis?
Dat is een moeilijke vraag. Ik vind het interessant om me in te kunnen leven  in het leven dat mensen bijvoorbeeld honderd jaar geleden hebben gehad en dat zo anders was. Volgens mij zijn de mensen niet erg veranderd, maar de tijd waarin we leven wel en dat vind ik heel interessant om te zien.


Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?
Ik zal een stage lopen bij een uitgeverij of een museum in het komende half jaar, dan mijn BA afronden en daarna wil ik een Master Geschidenis en nog een tweede Master gaan doen. Misschien Jounalistiek of Internationale Betrekkingen. Ik ben niet de enige die nu in het vierde jaar zit, omdat er weinig studenten zijn in Nederland die de studie binnen drie jaar afmaken. In Nederland heb je er veel meer aan als je lid wordt van een vereniging en verschillende commissies, bestuur of een stage doet. Het heeft veel meer toegevoegde waarde aan je CV dan als je alleen je BA afrondt.


Je bent lid van een vereniging. Wat voor vereniging is dit?
Het is een studentenvereniniging of een gezelligsheidvereniging. Het is een plek waar je wekelijks met anderen samenkomt en vaak heb je een of twee keer per maand een andere activiteit. Het is goed om een leuk studentenleven te hebben, want afgezien hiervan is Leiden heel saai – kan ik zeggen. Er zijn heel veel leuke kroegen, maar geen clubs of diskotheek en het is daarnaast heel duur. Een studentenvereniging heeft ook een andere voordeel, namelijk dat je veel studenten kan leren kennen van andere studies, dus je bouwt een goed netwerk op.


Wat is je hobby?
Ik ben redacteur bij een historisch tijdsschrift in Leiden en daarvoor help ik professors bij wetenschappijke artikelen. De studenten checken die artikelen en maken er een tijdschrift van. Je zou je verbazen hoeveel spelfouten docenten kunnen maken, het is grappig om eens aan de andere kant van het nakijkproces te staan. Daarnaast hou ik van sport. Ik zwem en doe yoga om fit te blijven.


Wat is jouw mooiste ervaring in Hongarije tijdens je Erasmus?
Ik ben in mei naar Révfülöp geweest. We waren er met zijn achten. Het hele dorp was natuurlijk uitgestorven, omdat het laagseizoen was, maar de mensen in het hostel waren heel aardig en ze spraken enorm goed Engels. Het was ontzettend mooi weer en we hebben heerlijk aan het Balatonstrand gelegen. Ondanks dat ik vaker in Hongarije ben geweest (ook buiten Boedapest), was het goed om weer even buiten de grote stad te zijn. Ik ben tenslotte opgegroeid in een klein dorpje!
Een andere mooie ervaring is niet in Hongarije gebeurd. We zijn met een groepje van zes naar Kiev geweest en op die trip is ongeveer alles fout gegaan wat fout kón gaan. We hebben bijna het vliegtuig gemist, we hebben veel te veel betaald voor de taxi en we hebben last-minute een hostel geboekt, maar uiteindelijk was het de beste trip ooit - juist omdat alles mis ging en we erom konden lachen. Op de terugweg reed de bus naar het vliegtuig ging niet en we hebben in de verkeerde bus gestapt,  dus we zijn in de laatste 3 kilometer met zijn allen in een minuscule taxi naar het vliegveld gegaan. Het was een heel interessante stad om te zien, maar de ervaring met zijn zessen was het mooiste aan de reis.


Wat vind je van de lessen die je hebt bijgwoond?
Ik vind de vakgroep Nederlands heel goed en ik ben heel blij dat ik dit heb gedaan, want mijn vakken voor Erasmusstudenten werden niet zo goed gegeven. Ik kreeg bij deze vakgroep gelukkig een goed beeld van hoe het normaal gesproken gaat met de Hongaarse studenten en niet met Erasmusstudenten. Het is wel anders dan in Nederland, want in Nederland heb aan mijn universiteit grote colleges met 20 mensen en ik vond het heel interessant om te zien dat een college hier soms met maar drie tot zes mensen is en dat de studenten niet alleen met elkaar, maar ook met de docenten een goede relatie hebben en dat het veel vriendelijker en opener is.


Wat zou je de studenten Nederlands toewensen ?
Ik heb zoveel respect voor jullie dat jullie Nederlands studeren en het was heel leuk om te zien hoe jullie de taal leren. Ik heb met name de derdejaars en de Masterstudenten gezien het afgelopen semester en ik verbaasde me er soms echt over hoe goed jullie al Nederlands spreken. Ik hoop dat jullie iets met de taal kunnen beginnen en misschien zie ik jullie  deze zomer nog op het Sziget Fesztivál!


Dank je Flóri en  tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten